Löpning för på fjället är lisa för själen

6 tips för Trail Running

Dina fötter tar dig fram genom skogen, i en jämn takt med hjärtat bultandes i bröstet. Ögonen vilar på stigen framför dig medans du passerar bäckar, rötter och sten. Skogen byts ut mot kalfjäll där utsikten sträcker sig lång och ditt andetag fyller dina lungor med kraft. Att springa leder med naturen som sällskap handlar inte bara om träning, det är en upplevelse för alla sinnen. 

Här kommer 6 tips för dig som är nyfiken på att börja med terränglöpning: 

1. Håll ögonen på leden 
Håll blicken stadigt några meter fram på leden, tittar du rakt ned på dina fötter eller låter blicken sväva iväg över din omgivning är det lätt att snubbla. 

2. Ta dig tid till att se naturen 
Se till att njuta av naturen omkring dig genom att ta dig tid till att stanna upp. Böj dig ned och lukta på en blomma eller bara ta ett extra andetag och njut av utsikten. Sen är det full fart framåt igen!

3. Hitta din nivå 
Lyssna på din kropp och lägg dig på den nivån som passar dig, härifrån kan du sedan utveckla din teknik. Ett hett tips är att springa uppför men att gå nedför – skonsamt samtidigt som du får bra träning.

4. Snöra på bra skor 
Att springa trail i ett par vanliga gympaskor kan bli halt och ärligt talat, rätt jobbigt. Trailskor har bättre grepp, skydd för foten och högre stabilitet än en vanlig asfaltssko.

5. Local Knowledge 
Fråga runt dit du kommer om tips på leder. På så sätt hittar du leder som passar din nivå samt går inte miste om de bästa guldkornen.

6. Säkerheten först 
Se till att inte ge dig ut ensam utan att någon vet vart du har tänkt springa. Ta med dig kompisar eller en hund så har du sällskap under turen. Springer du ensam bör du ha med en telefon samt lämna en lapp hemma där det står vilken led du har tänkt springa.